Project 1.1. Socialization and learning in the early years

The analysis of children’s activities and behavior in the first years of life shows the strict relationships between the cognitive and social aspects in children’s cognitive construction. In early childhood education and care centers, where a same group of children meet daily, embryonic forms of group culture and their evolution over time can be observed, such as the emergence and propagation of shared habits and play rituals. The study of these processes is favored in educational contexts that support the emergence and deployment of children’s social and cognitive potentials. The study was conducted in strict collaboration with the educational team of the LagoMago nido of the City of Pistoia and the support of Tuscany Region over the years 2001-2005. The collaboration with the City of Pistoia has provided the opportunity for an ethnographic data collection on the formation and development of a group culture among 1- to 3-year-old children over their whole attendance in a nido.

L’analisi delle attività e del comportamento dei bambini nei primi anni di vita fa intravvedere la stretta relazione esistente tra dimensione cognitiva e dimensione sociale nel processo di costruzione cognitiva dei bambini. Nei servizi educativi per l’infanzia, dove uno stesso gruppo di bambini si ritrova quotidianamente, è possibile osservare forme embrioniche di cultura di gruppo condivise tra i bambini così come la loro evoluzione nel tempo, come la costruzione e diffusione di rituali ludici e la stabilizzazione di routine di vita quotidiana. Lo studio di questi processi è favorito nei contesti educativi che sostengono l’esplicazione delle potenzialità sociali e cognitive dei bambini. Lo studio è stato condotto in stretta collaborazione con il Servizio Educazione della Città di Pistoia e con il sostegno della Regione Toscana negli anni 2001-2005. Questa collaborazione ha offerto l’opportunità per una raccolta di dati di tipo etnografico (note scritte e osservazioni videoregistrate) sulla formazione e sviluppo di una cultura di gruppo tra bambini da uno a tre anni di età in un nido durante tre anni educativi. 

 

Publications:

Musatti, T. & Mayer, S. (2011). Sharing attention and activities among toddlers: the spatial dimension of the setting and the educator’s role. European Early Childhood Education Research Journal, 19, 2, 207–220.

Musatti, T., Giovannini, D., S. Mayer, & Group Nido Lagomago (2013). How to construct a curriculum in an Italian nido. In L. Miller & C. Cameron (Eds.) International Perspectives in the Early Years (pp. 85-110). London: Sage.

 

Project Funding: 

tabs