Project 3.3. TOGETHER

The transnational project TOGETHER was carried out in collaboration with Jumonji University (JP), University de Paris 13 (FR) and University of Ghent (BE) (2010-2014). A first study aimed at analyzing the meaning, development and functioning of the centers where children and parents meet together in France, Japan, Italy and Flanders (BE), by a comparative analysis of the origins and rationales of the centers and highlighted that very similar reasons led to the creation of the centers during the same period in different countries. A second study aimed to identify the processes by which mothers can receive an informal social support by attending the Centres for children and families. To this end, the social situations of some centres placed in different countries were examined by using the same procedures:  observations and interviews addressed to the professional staff. Although each social situation observed was a unique product of a variety of cultural and individual elements and centres were characterised by different organizations and professional cultures, their comparative analysis showed similarities in mothers’ participation processes and stressed that mothers perceive a psychological benefit from this participation. The initiative had an Italian extension in the INSIEME project, carried  out in collaboration with Centro Interdipartimentale Qua_Si/UniversiScuola, Università di Milano-Bicocca.

Il progetto di ricerca transnazionale TOGETHER, svolto in collaborazione con Jumonji University (JP), Université de Paris 13 (FR) e University of Ghent (BE) (2010-2014), era finalizzato ad analizzare il significato, lo sviluppo e il funzionamento dei centri che accolgono insieme bambini e genitori in Francia, Giappone, Italia e Belgio fiammingo. Nel quadro del progetto è stata realizzata un’analisi comparativa sulle origini e gli obiettivi dei centri mettendo in luce che, seppur diffusi in paesi diversi e attraverso processi condizionati dalla cultura di riferimento, l’origine dei centri si colloca all’incirca nello stesso periodo e muove da motivazioni molto simili. Il progetto ha mirato a individuare i processi mediante i quali le madri possono ricevere un sostegno sociale, in modalità informale, dalla frequentazione dei centri per bambini e famiglie in ciascuno dei paesi partecipanti. A tal fine, sono state analizzate le situazioni sociali di alcuni centri nei diversi paesi utilizzando le medesime procedure: mediante lo svolgimento di osservazioni e di interviste rivolte al personale educativo e mettendole in relazione alla storia dei centri e alla legislazione che ne regolamenta il funzionamento nei rispettivi paesi. In effetti, ogni situazione sociale era il prodotto unico di una varietà di elementi culturali e individuali; tuttavia, pur tenendo conto delle differenze nell’organizzazione e nella cultura professionale, l’analisi comparata ha mostrato similitudini nei processi di partecipazione delle madri e ha evidenziato che le madri percepiscono, da questa partecipazione, la possibilità di trarne benefici psicologici. L’iniziativa ha avuto un’importante estensione italiana nel progetto INSIEME, condotto in collaborazione con il Centro Interdipartimentale Qua_Si/UniversiScuola dell’Università di Milano-Bicocca.

 

Publications:

Rullo, G. & Musatti, T. (2005). Mothering Young Children: Child Care, Stress and Social Life. European Journal of Psychology of Education, XX, 107-119.

Musatti, T. (2015). Care et éducation des plus petits dans la modernité : les centres pour enfants et parents, en Italie. In S. Rayna & G. Brougère (Eds.), Care et éducation préscolaire (pp. 123-134). Bruxelles : Peter Lang. 

Hoshi-Watanabe, M., Musatti, T., Rayna, S., & Vandenbroeck, M. (2015). Origins and rationale of centres for parents and young children together. Child & Family Social Work, 20¸62-71.

Musatti, T., Hoshi-Watanabe, M., Rayna, S., Di Giandomenico, I., Kamigaichi, N., Mukai, M., Shiozaki, M. (2016). Social processes among mothers in centres for children and parents in three countries. Child and Family Social Work. DOI: 10.1111/cfs.12302

 

Project Funding: 

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